Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

09 Mac 2011

loghat perak @ bota

Assalamualaikum..
Rasa cam dah lama tak updet blog ni ye. Padahal baru jer beberapa hari.. sebenarnya, saya dok menggodek-godek blog saya ni hah.. tu yang jadi ghupe skrang ni.. ini pun tangan saya cam gaaatalll jer nak mengejas-ejas lagi ni.. sampai kene marah ler ngan en. miorku “asik belogg.. belog.. belog!”

Kalau korang sempat baca entri saya yang dolu-dolu tu, korang tau lar kan asal usul en. miorku dari mana, kan..? of koz larr… owang paghiz @ parit..Hhrmm.. masa kami berkawan biasa, ada lar dalam 2 kali jer saya penah gi kg kota pagar (nama dulu kg alor kechor).. pehtu, masa bertunang, sekali jer penah gi.. tapi, biasalah time tu, idak ler menghayati sangat beberapa loghat perak ni kan.. maklum lar.. tengah berangan nak kawen kann.. tak kisah pun tu sumer..

Bila dah kawen.. haa.. baru lar cam peka @ faham sket perkataan-perkataan yang digunakan.. so, kat sini saya nak ler kongsi sket beberapa perkataan loghat perak @ bote, yang mana masa fes taim saya dengar, saya memang tak berape nak tau maknenye..ada gak perkataan lelain yang saya dah biasa dengar sebab ex-SIL saya owang jelapang.. loghat perak belah tengah ni kan pekat sket.. klu menurut en. miorku, yang pekatnye belah lambor nun.. kadang-kadang, dia pun tak paham sangat apa diorang cakap.. klu perak belah utara cam kat Teipen tu dah ikut loghat belah utara...

Ok.. ni ler beberapa perkataan yang saya sempat ingat larr.. beserta dengan terjemahannya kepada bahasa melayu biasa.. klu korang ada nak tambah, silekan lah ye..

• nyongket – merayau
• lengat – loyang
• meroloh – tido
• tak mandang – tak nampak
• deghah – cepat
• tumpo – mati
• kulu kelo – kehulur kehilir
• hangat pijo – panas terik
• bachike – makan
• penyegan – pemalas
• segholoh – jatuh ke bawah
• tawor leysior – tawar (tang makanan)
• toben – tua
• libang libu - runsing

ekceli...

ade banyak lagi perkataannye.. idok ler sempat teman nak tanye ngan penterjemah.. vokeb diye pun makin kughang sebab 'udoh lame idok balik ke kampong', katenye.. nak bagi contoh ayat pun, idok le teman reti.. nanti lain pulak jadi maksudnye.. ooppss.. terskipping pulak..

k lar.. nanti pree-pree kita cite lagi perkataan-perkataan lain yek.. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...