Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

09 Mac 2011

loghat perak @ bota

Assalamualaikum..
Rasa cam dah lama tak updet blog ni ye. Padahal baru jer beberapa hari.. sebenarnya, saya dok menggodek-godek blog saya ni hah.. tu yang jadi ghupe skrang ni.. ini pun tangan saya cam gaaatalll jer nak mengejas-ejas lagi ni.. sampai kene marah ler ngan en. miorku “asik belogg.. belog.. belog!”

Kalau korang sempat baca entri saya yang dolu-dolu tu, korang tau lar kan asal usul en. miorku dari mana, kan..? of koz larr… owang paghiz @ parit..Hhrmm.. masa kami berkawan biasa, ada lar dalam 2 kali jer saya penah gi kg kota pagar (nama dulu kg alor kechor).. pehtu, masa bertunang, sekali jer penah gi.. tapi, biasalah time tu, idak ler menghayati sangat beberapa loghat perak ni kan.. maklum lar.. tengah berangan nak kawen kann.. tak kisah pun tu sumer..

Bila dah kawen.. haa.. baru lar cam peka @ faham sket perkataan-perkataan yang digunakan.. so, kat sini saya nak ler kongsi sket beberapa perkataan loghat perak @ bote, yang mana masa fes taim saya dengar, saya memang tak berape nak tau maknenye..ada gak perkataan lelain yang saya dah biasa dengar sebab ex-SIL saya owang jelapang.. loghat perak belah tengah ni kan pekat sket.. klu menurut en. miorku, yang pekatnye belah lambor nun.. kadang-kadang, dia pun tak paham sangat apa diorang cakap.. klu perak belah utara cam kat Teipen tu dah ikut loghat belah utara...

Ok.. ni ler beberapa perkataan yang saya sempat ingat larr.. beserta dengan terjemahannya kepada bahasa melayu biasa.. klu korang ada nak tambah, silekan lah ye..

• nyongket – merayau
• lengat – loyang
• meroloh – tido
• tak mandang – tak nampak
• deghah – cepat
• tumpo – mati
• kulu kelo – kehulur kehilir
• hangat pijo – panas terik
• bachike – makan
• penyegan – pemalas
• segholoh – jatuh ke bawah
• tawor leysior – tawar (tang makanan)
• toben – tua
• libang libu - runsing

ekceli...

ade banyak lagi perkataannye.. idok ler sempat teman nak tanye ngan penterjemah.. vokeb diye pun makin kughang sebab 'udoh lame idok balik ke kampong', katenye.. nak bagi contoh ayat pun, idok le teman reti.. nanti lain pulak jadi maksudnye.. ooppss.. terskipping pulak..

k lar.. nanti pree-pree kita cite lagi perkataan-perkataan lain yek.. 

6 ulasan:

  1. hehehee~~ itu ke citer nye kak farah.. dah dekat2 ngan loghat si fizi jugak tu.. banyak gak nyimpang bahase parit tu ye kak.. kadang macam tak sangka laks bunyi dan masudnya adalah itu masudnya.. hehehe

    BalasPadam
  2. nak kene bukak entry loghat nogori lak rasanya ni..hahaha

    BalasPadam
  3. @Dettz Eveletz, ate.. kampung fizi pun bukan jauh pun.. dekat2 situ juge..

    @Kelam, hadir malam.. hehe..

    @mz, ok jugak tu.. leh kita belajar sesame..

    BalasPadam
  4. sape suke nyiakat chakcibo ajenye mada oghang tu..

    BalasPadam
  5. salaam,
    saya menyanjung tinggi usaha puan dalam memperkenal kan bahasa daerah perak-khusus nya daerah bota perak tengah.perak unik kerana setiap daerah mempunyai slangga@sebutan dan maksud berbeza dalam bahasa harian mereka;contoh nya sebutan daerah k kangsar/gopeng/perak utara/ipoh/ perak selatan(tg malim).
    tapi sya rasa ada sedikit pembetulan viz;
    1.tak mandang bermaksud tidak ada/sudah habis dan sebagai nya dan bukan Tak nampak
    2.lengat bermaksud membuat kuih cara mengukus,seperti kuih tepung talam/bengkang
    cuba tanya cik mio,,,,sayang nya budak sekaran malu untuk menggunakan bahasa loghat di atas.

    tambahan:
    1.SEMBA-masud nya pasir
    2.ke- tebin-ke sungai

    kholid hj abd rahim
    bekerja di kl(institusi perbangkan/tinggal dan menetap di ipoh/lahir dan di besar kan di kampong kubang chandung bota kanan perak tengah

    KOTA PAGAR -saya ada kawan sekolah bernama nur zaini shazin;satu kelas hanya satu tahun sahaja di bota kanan,selepas itu saya belajar di sekolah asrama penuh di tanjung malim.

    teriam kasih

    BalasPadam

Sudi-sudikanlah mengarang sepatah dua bait-bait kata buat kenangan tuan punya blog ni...
Terima kasih daun keladi.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...