Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

06 April 2011

teknik penjanaan idea kreatif

Assalamualaikum.. Salam sejahtera buat kamu pembaca blogku... ;)

hari isnin sampai khamis lepas, saya telah mengikuti kursus KIK anjuran INTENGAH.. kalau korang yang biasa baca garis panduan KIK tu, kan.. ada tertulis di dalamnya kaedah-kaedah penjanaan idea kreatif..antaranya adalah kaedah brainstorming (percambahan fikiran)..

masa kursus tu, untuk latihan brainstorming ni, sebagai pemanas minda larr.. kami telah diberikan dengan satu soalan untuk dibincangkan selama masa 5 min dalam kumpulan masing.. nak tau soalannya? soalannya adalah...
apakah kegunaan seluar dalam selain ia boleh dipakai?
bila dah buat dalam kumpulan.. macam-macam lar jawapan yang keluar, kan? cam kumpulan kami dapat dalam 20 kegunaan kot.. antara jawapan-jawapan yang diberi, yang mana lain-lain kumpulan pun bagi jawapan lebih kurang jugak ialah wat anduh, wat kain lap, wat mask, wat tutup kepala dan macam-macam lagi larr..

kalau korang ada projek nak buat, atau perlukan penyelesaian untuk sesuatu masalah, teknik brainstorming adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk mendapatkan beberapa solutions dan idea-idea daripada semua ahli kumpulan. kalau wat sorang-sorang, tak dapat lar banyak idea, kan..

ok.. ada beberapa teknik lain lagi yang boleh digunakan.. nanti saya kongsikan k..

AF : haa.. apa kata korang berikan jawapan korang pulak..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...