Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

04 April 2011

cara untuk menukar previous/home/next kepada icon

Assalamualaikum.. Salam sejahtera buat kamu pembaca blogku... ;)

saya pasti tutorial camne nak tukar perkataan previous / home / next kepada icon atau button memang dah banyak, kan?



ada yang tutorial yang saya cuba tu, tak berapa nak menjadi.. so, saya cuba cara ini pulak.. yang ni saya jumpa di blog design it chic.. klu rasa nak cuba, sila kan lah ekk..

Langkah 1:
klik pada dashboard - edit HTML - Download Full Template. Kene wat back up dulu seblum ubah apa-apa.. nanti klu tak menjadi / hilang ke, boleh upload balik.. klu tak menangis ler korang nanti..

Langkah 2:
klik pada kekotak Expand Widget Templates.. tekan CTRL + F serentak.. cari kod ini:





Langkah 3:
pastu, gantikan kod tadi tu kepada kod seperti bawah ni:


so, kod akan jadi cam ni..


pastikan gambar / butang / icon yang menjadi pilihan anda itu telah diuploadkan di mana-mana hosting untuk dapatkan link nya.

Langkah 4:
cari pula kod ni:


gantikan dengan kod ni:


Langkah 5:
cari pulak kod ni:

gantikan dengan kod ni:


Langkah 6:
cuba try preview.. kalau ok, bolehlah save template anda..

so, lepas dah tukar tu, ia sepatutnya akan jadi cam gambar ni..


ok.. selamat mencuba ye.. 

UPDATE: 
kepada anda yang cuba tutorial ni.. akan ada error, kan?
untuk betulkan error tu, leh cuba tengok kat tutorial yang disediakan oleh wan hazel ni..
saya dah tukar staiil lain.. nanti saya share..

2 ulasan:

  1. Terima kasih atas perkongsian ini ya.. Penat mencari, kat sini jugak terjumpa yg betul2 berjaya membuatnya..

    Salam kenal dan terima kasih sekali lagi.. =)

    BalasPadam
  2. @~ Cik Azz ~, salam kenal.. mana yang boleh dikongsi, kita kongsikan lar..

    BalasPadam

Sudi-sudikanlah mengarang sepatah dua bait-bait kata buat kenangan tuan punya blog ni...
Terima kasih daun keladi.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...