Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

27 Februari 2011

kesuburan

Assalamualaikum dan selamat hari ahad!

tiap-tiap pagi sabtu & ahad (termasuk jumaat klu cuti), saya memang suka buka TV9.. lepas tengok program Tanyalah Ustaz dari kul 7 pg - 8 pg, terus lah tengok program Nasi Lemak Kopi O (NLKO) sesambil wat2 keje umah..


so pagi ni, dalam segmen bersama dr, isu yang dibincangkan ialah tentang kesuburan.. Dr jemputan ialah Dr. Adilah Ahmat.. pakar perbidanan dan sakit puan.. Dr. sempat juga bagitau laman blognyer.. kalau ada rakan2 yang nak bertanya apa2 soalan tentang hal2 kesihatan wanita, bolehlah gi kat sini. saya pun tak sempat baca entri2 dr adilah ni..

orang2 kita (mungkin di kampung2), masih memandang sinis pada wanita2 yang masih belum hamil.. cam masalah kesuburan tu berpunca dari wanita sahaja, kan?

tapi, berdasarkan kajian, 1/3 masalah kesuburan berpunca dari wanita sahaja, 1/3 lagi berpunca dari lelaki sahaja, dan balance tu adalah dari kedua-dua pasangan.. 10% lagi tidak pasti punca2, walaupun kedua2 pasangan tiada masalah.. (kuasa Allah..)

dalam kes saya sendiri, sampai skrang masih belum berkesempatan untuk mendapatkan rawatan dengan dr.. memang sangat2 ingin pergi.. namun atas sebab2 tertentu, hasrat tu belum dapat ditunaikan lagi..

okey lar.. itu jer dulu nak kongsi hari nih..

sampai jumpa lagi.. insya-Allah.. :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...