Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

24 November 2011

parlimen

Assalamualaikum.. Salam sejahtera buat kamu pembaca blogku... ;)


Pagi ini saya perlu ke Parlimen. Bukan untuk bertugas 'standby' dalam dewan. Bukan untuk duduk mendengar dan melihat gelagat Ahli-ahli Parlimen. Tapi sekadar menghantar Laporan Tahunan agensi yang siap dicetak. Hari ini hari terakhir untuk hantar sebelum laporan tersebut diedarkan kepada semua Ahli Dewan Rakyat/Negara. Lega rasanya sebab siap juga dicetak dan diterima sebelum tarikh hari ini. Alhamdulillah.

Pada setiap tahun, agensi yang ditubuhkan melalui Akta perlu membentangkan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan (Telah Diaudit) ke Parlimen. Bila dah siap laporan dicetak, kami perlu menghantar 350 naskhah untuk edaran  kepada Ahli Dewan Rakyat/Negara. Dan pada setiap naskhah pula, nombor kertas statut perlu dilekatkan. Statut tu apa? Kalau merujuk kepada Kamus Dewan, statut membawa maksud...
"undang-undang bertulis yg diluluskan oleh Parlimen atau badan lain yg berkuasa membuat undang-undang."

InsyaAllah, tahun depan saya dah tak perlu uruskan hal-hal penyediaan Laporan Tahunan. Walaupun hanya menyelaras proses penyediaannya, namun saya tetap berasakan tanggungjawab ini terlalu besar untuk saya. Tak larat sudah nak pikul. Sakit kepala pun ye juga sebab nak melayan kerenah pihak-pihak tertentu terutama dalam proses nak mencetaknya.Cukuplah tiga tahun terlibat. Apapun, ia adalah antara pengalaman kerja yang sangat berharga buat saya.

Syukurlah, selesai semuanya...

AF : Menunggu hari-hari mendatang dengan penuh debaran dan cabaran..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...