Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

09 April 2010

jika stress..

dalam seminggu nih, topik dr. fadzilah kamsah dalam sinar pagi2 tuh (ulangan punyer jer.. x der yg baru ker..?) berkisar tentang pengurusan stress.. dalam kursus PPKK pun ada topik nih..

antara benda2 yang disyorkan untuk kita reduce our stress is dengan wat sesuatu yang kita suka...

peluk bayi @ anak2 kecil kita or bayi sape2 ler..
peluk binatang @ kucing, arnab or apa2 anak2 binatang yang comel2..

as for me, memang kucing adalah my stress theraphy..

klu kat opis, cara nak ilang stress keje, aku akan cari kawan yang aku leh borak2 & mengumpat @ gosip2 larr.. ilang jap stress keje tu kan.. peh tu balik meja, stress balik.. huhu..

masa bujang dulu.. 2 -3 tahun lepas, aku kan bela kucing balik.. (selepas beberapa tahun rumah tu tak der kucing).. rutin pagi2 sebelum gi keje, bersihkan pasir kucing n bagi diorang makan.. balik keje pun gitu, bersihkan pasir kucing, bagi diorang makan & bersihkan kawasan sekitar rumah yang ada tahi kucing bersepah2 tu.. gitu lar hari2.. then, sambil rehat2 tu, main2 lar ngan anak2 kucing yang ramai masa tu.. pernah sekali tu dekat sepuloh ekor ada.. tapi sebenarnya, itu lah pengubat stress aku.. i was so happy doing it.. (kalau kucing stat kencing or berak kat dalam umah, ye! kadang2 wat aku stress jugak!) seronok tengok anak2 kucing berlari2.. bergurau senda.. hilang duka lara..

dua ekor anak kucing yang ku kutip di belakang rumah n ku bela.. tapi lepas dua bulan, kucing2 ini ilang tak balik2..

tapi itu dulu.. skang tak der dah.. semua dah tak de.. (sedey larr..silap sendiri.. huk huk..) yang ada skrang tinggal pak tam jer.. itu pun jarang2 dah singgah kat umah.. semalam dia muncul balik.. bila tengok pak itam, aku teringat balik kat mak dia @ mira.. kat mana lar agaknye mira ngan anak dia tu.. tak nampak bayang langsung.. (semoga mira selamat..)

my mira..


mira dan anak2 generasi pertama.. yang masih hidup hanya pak tam.. bella ilang tak tau di mana.. manja n black telah pergi menemui pencipta-Nya..


hrrmm.. gitu larr ye.. jika anda rasa stress.. banyakkan berzikir.. bela lar binatang.. or do something yg anda suke.. insyaAllah.. stress itu boleh diatasi.. ;)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...